Consulting & Analysing


NOUTĂŢI

Raport de cercetare
Percepţii ale actorilor politici clujeni în contextul noului sistem electoral cu scrutin uninominal.
detalii
Data: 2008.05.05 | 15:05

 


LINKURI UTILE

Institute for Politics,
Democracy and the Internet.

http://www.ipdi.org/
 
Institutul Pro
http://www.institutulpro.ro/
 
Asociaţia Pro Democraţia
http://www.apd.ro/
 
Asociaţia Europeană
a Consultanţilor Politici

http://www.eapc.com/
 
Revista 22
http://www.revista22.ro/

Introducere
Importanţa campaniilor electorale
Evoluţia campaniilor electorale
Comunicare politică
 



 

Introducere

 
Termenul political marketing este originar din market, care în limba engleză desemnează piaţa. Marketingul politic apare ca domeniu de activitate la începutul secolului XX, ca urmare a dezvoltării sferei serviciilor în societatea industrială şi cunoaşte o evoluţie rapidă din acel moment şi până în prezent.
 
Marketingul politic este tributar marketingului comercial dar se dezvoltă ca şi sferă de activitate autonomă în contextul valurilor de democratizare, întrucât alegerile democratice reclamă o cunoaştere aprofundată a electoratului.
 
Organizarea campaniilor electorale în concordanţă cu preceptele marketingului politic este o regulă a jocului electoral respectată cu din ce în ce mai multă stricteţe chiar şi în contexte politice naţionale în curs de democratizare, un exemplu simptomatic în acest sens fiind America Latină.
 
Marketingul politic comprimă cercetarea şi gândirea strategică, în scopul identificării percepţiilor sau problemelor sociale relevante pentru configurarea opţiunilor electorale până la nivel de cetăţean.

 
sus
 


 

Importanţa campaniilor electorale

 
Originea termenului de “campanie” se regăseşte în vocabularul militar, unde o campanie desemnează o serie de operaţiuni desfăşurate într-un anumit moment al războiului sunt menite să genereze un anumit rezultat.
 
Campaniile electorale sunt competiţii bazate pe idei, reprezintă o sumă de acţiuni care au drept scop determinarea unur grupuri de votanţi să susţină aceste idei. Ca în orice altă competiţie există învinşi şi învingători, însă, prin natura procesului, întotdeauna vor exista mai mulţi dezamăgiţi decât satisfăcuţi de rezultatul scrutinului.
 
Campaniile electorale au constituit de-a lungul timpului un subiect de analiză atât pentru mediul academic cât şi pentru consultanţii care activează în acest domeniu. Cercetătorii din mediul universitar sunt interesaţi să explice de ce votează alegătorii în vreme ce consultanţii încearcă să identifice în permanenţă noi metode de a determina alegătorii să voteze într-un anumit sens. Cercetătorii sunt interesaţi să afle cine sunt cei care contribuie cu bani la campanie şi care sunt motivele care îi determină să facă acest lucru, în vreme ce consultanţii sunt interesaţi de diversificarea metodelor de a convinge oamenii să contribuie financiar. Aceste două perspective sunt diferite dar sunt ambele necesare pentru a înţelege derularea unei campanii electorale.
 
În esenţă, campaniile electorale au drept scop, informarea electoratului cu privire la oferta politică şi persuadarea pentru a-i influenţa sau configura opţiunea electorală. Practic, campaniile electorale au rolul de a determina electoratul să voteze într-un anumit sens şi pentru atingerea acestui scop se folosesc de toate mijloacele de comunicare specifice publicităţii comerciale.
 
Costisitoare, antrenante, zgomoase si spectaculoase în acelaşi timp campaniile scot, aşa cum sublinia Ron Faucheux, ce este mai bun şi ce este mai rău din oameni. Cu toate că sunt uneori foarte agresive şi depăşesc limitele eticii şi - uneori -ale bunului simţ ele promovează alegerile, pivotul în jurul căruia gravitează democraţia.

 
sus
 


 

Evoluţia campaniilor electorale

 
Cum au aparut campaniile electorale

Campaniile electorale au apărut odată cu opţiunea pentru un nou mandat a primului preşedinte american, George Washington, în anul 1793. Susţinătorii acestuia au făcut propagandă politică pentru realegerea sa iar în acel moment începe practic istoria de peste 200 de ani a campaniilor electorale.
 
Cum s-a ajuns la campaniile electorale pe care le vedem astăzi

Din acel moment şi până în ziua de astăzi, campaniile electorale au cunoscut o dinamică şi o evoluţie foarte accentuată, metodele utilizate de cei ce le pun în practică fiind tot mai variate de la un scrutin la altul. Datorită faptului că sunt legate fundamental de mijloacele de comunicare în masă, unii autori sunt de părere că aceste manifestări au apărut doar în secolului XX şi din acest motiv ne vom raporta doar la campaniile contemporane iar, pentru a înţelege evoluţia acestora, vom opera o comparaţie între campaniile de astăzi şi cele din urmă cu câteva decenii.
 
Această comparaţie poate fi structurată pe trei dimensiuni:
 
1. Apariţia unor jucători noi. Până nu demult, candidaţii participau la alegeri ca simpli reprezentanţi ai formaţiunilor politice iar succesul lor depindea în mare parte de succesul sau eşecul partidului pe care îl reprezentau. În special în cazul alegerilor parlamentare, rolul candidaţilor era acela de a sprijini financiar partidul iar în schimbul acestui serviciu ei erau recompensaţi cu nominalizarea pe lista de partid. Asigurarea contactului dintre aleşi şi alegători era, în mare parte, datoria activiştilor de partid.
Prin comparaţie, campaniile electorale contemporane se concentrează tot mai mult pe persoana candidatului iar rolul partidelor în campanie este în scădere. Aceasta poate fi o consecinţă a cercetării asociate marketingului politic, care a relevat faptul că oamenii simt nevoia de a alege persoane, nu formaţiuni politice, pentru a le reprezenta interesele. Consultanţii politici s-au adaptat foarte repede acestui tip de provocări, răspunzând foarte promt noilor configuraţii sociale şi uneori chiar alimentând configurarea electoratului de o anume manieră.
 
2. Schimbarea tacticilor. Difuzarea mesajului este o procedură fundamentală în cadrul unei campanii electorale, fiind poate procedura tactică cea mai relevantă în contextul configurării opţiunilor electoratului. În trecut mesajul era transmis întregului electorat într-un singur fel şi foarte imprecis. Astăzi, teoreticienii marketingului politic susţin ideea conform căreia, a încerca să atingi prin intermediul mesajului întregul electorat înseamnă a risca să nu atingi pe nimeni. Consultanţii au înţeles foarte bine acest aspect iar determinarea preferinţelor electoratului, prin intermediul unor cercetări, stratificarea acestuia pe baza preferinţelor şi apoi adoptarea unei modalităţi de comunicare oportună pentru fiecare grup în parte constituie o procedură utilizată în fiecare campanie modernă. O altă evoluţie determinantă pentru alegerea tacticilor de campanie este evoluţia tehnologică. Astfel dezvoltarea televiziunii şi radioului, a calculatoarelor şi a internetului au atras după ele şi o diversificare a tacticilor utilizate de strategii campaniilor electorale.
 
3. Diversificarea resurselor. În trecut, motorul oricărei campanii electorale îl constituiau oamenii. Campaniile electorale nu au fost niciodată ieftine, dar cea mai importantă resursă au fost întotdeauna constituită din oameni. În ziua de astăzi, o campanie electorală se bazează pe capital financiar. Aproape toate tehnicile utilizate într-o campanie sunt condiţionate de resursele financiare de care aceasta dispune. Într-adevăr, rolul voluntarilor sau al activiştilor de partid nu s-a estompat în totalitate dar resursele financiare sunt cele care pot înlocui în mare măsură insuficienţa altora.
 
Apariţia noilor jucători, schimbarea tacticilor şi diversificarea resurselor, tematizate mai sus, reprezintă raţiuni suficiente pentru a afirma că, la acest moment, campaniile electorale trebuie să se bazeze în toate fazele lor de producţie pe componenta de cercetare.

 
sus
 


 

Comunicare politică

 
Campaniile electorale sunt definite în foarte multe feluri însă, înainte de toate ele sunt campanii de comunicare. Desigur, combinarea unor aspecte de natură economică, sociologică, psihologică, şi istorică sunt foarte relevante pentru organizarea campaniilor electorale însă comunicarea rămâne pilonul central al acestor manifestări.
 
Comunicarea politică este cea care ocupă spaţiul dintre scopurile şi aspiraţiile candidatului pe de-o parte şi comportamentul electoratului pe de altă parte. Comunicarea politică este cea care serveşte drept punte de legătură între mentalitatea alegătorului pe de-o parte şi acţiunile candidatului pe de altă parte.
 
În timpul derulării campaniilor electorale candidaţii apar la televizor, participă la dezbateri, participa la talk-show-uri, pregătesc mesaje şi slogane, distribuie materiale de campanie, participă la manifestări, se întâlnesc cu electoratul şi multe altele. Toate aceste eforturi, au un singur scop, şi anume comunicarea cu electoratul.
 
Campaniile electorale încep, se derulează şi se încheie conform unor repere stabilite de comunicarea politică, aceasta constituindu-se în bază epistemologică întrucât fără comunicare nu putem vorbi despre campanii electorale.
 
sus


 
Marca gândirii inovative.